Aleksi Roinila
Sotaa ydinaseiden varjossa: Salamitaktiikkaa ja de-eskalaatiota
Tupolev-95
Kuva: Wikimedia Commons
Eduskunnan
tulevaisuusvaliokunta julkisti viime viikolla tilaamansa raportin,
jossa kartoitettiin skenaarioanalyysin keinoin Venäjän mahdollisia
lähitulevaisuuden toimia naapurimaitaan kohtaan. Mikään raportin
esittelemästä viidestä skenaariosta ei pitänyt sisällään
sotilaallista hyökkäystä. Raportin laatijoiden
mukaan sotilaallinen hyökkäys ”olisi
voinut olla mukana pahimmassa mahdollisessa skenaariossa, mutta ei
ole, koska mikään skenaarioista ei visioi kolmatta maailmansotaa”.
Suomen valtiojohdolle esitetty tulevaisuusarvio ei siis pidä Venäjän
hyökkäystä mihinkään naapurimaahansa mahdollisena, koska Venäjä
ei halua käynnistää kolmatta maailmansotaa. Englanninkielisessä
raportissa
sanotaan suoraan, että Venäjän hyökkäys Suomeen ”tarkoittaisi
käytännössä kolmannen maailmansodan alkua”.
Puolustusvoimiemme
johdossa tuskin vastaavanlaista ajatusharhaa esiintyy, mutta
tutkijoidemme ja päättäjiemme olisi hyvä ymmärtää kaksi
tärkeää asiaa: 1) Venäjän sotilaallinen toiminta Suomea, Baltiaa
tai edes laajemmin Euroopan unionia tai Natoa vastaan ei
automaattisesti laukaise kolmatta maailmansotaa; 2) Kolmannen
maailmansodan syttyminen ei ole mahdotonta eikä se välttämättä
tarkoita kaiken tuhoavaa ydinsotaa.
Halumme
ummistaa silmämme sotatoimien mahdollisuudelta Suomessa tai
Euroopassa ei ole pelkästään harmitonta sinisilmäisyyttä, se on
myös vaarallista. Jos emme hyväksy sodan mahdollisuutta ja varaudu
sekä sen käymiseen että sen välttämiseen, kasvatamme omalla pään
pensaaseen painamisellamme sen todennäköisyyttä: Jos uhkaa ei
oteta vakavasti, myös sen torjumiseen on vaikea suhtautua vakavasti.
Jos uhkaa ei pidetä edes mahdollisena, ajavat muut prioriteetit
pahimpaan varautumisen ohi, eikä mahdottomana pidetyn torjumiseksi
tehdä kaikkea tehtävissä olevaa.
Esimerkkejä
tästä löytyy lähes jokaisesta läntisen Euroopan maasta, mutta
myös läheltä: Ruotsi on käytännössä lakkauttanut kansallisen
puolustuksensa ja Suomessa on keskusteltu sekä väestönsuojien
rakentamisen että asevelvollisuuden lopettamisesta. Poikkeustiloja
varten ylläpidettyjä varmuusvarastoja on jo pienennetty, kun
huoltovarmuuttamme koettelevan uhan todennäköisyyttä on alettu
pitää niin vähäpätöisenä, ettei yli puoli vuotta kestävään
elintarviketoimitusten katkokseen tarvitse oikeastaan edes
varautua.
Tarkoitukseni
ei kuitenkaan ole tässä kirjoituksessa arvioida Suomeen kohdistuvan
sotilaallisen uhan todennäköisyyttä, vaan tarkastella niitä
tapoja, joilla Suomea ja muita lähialueidemme valtioita vastaan
voitaisiin käyttää sotilaallista voimaa laukaisematta Euroopan
laajuista suursotaa saati kolmatta maailmansotaa. Tarkastelen myös
ydinaseiden käytön logiikkaa osoittaakseni, ettei tavanomaisiin
aseisiin rajoitettu laajamittainen sota ole mahdotonta
ydinaseidenkaan aikakaudella.
Kolmannen
maailmansodan mahdottomuus on ajatus, johon törmää aina silloin
tällöin sekä Suomessa että maailmalla. Ajatus nojaa yleisimmin
joko laajamittaisen sodan järjettömyyteen, kaikki osapuolet
tuhoavan ydinsodan uhkaan, tai molempiin. Ne ovat myös syitä, miksi
uuden suursodan todella toivoisi olevan mahdotonta. Mikään ihmisen
rationaalisuuteen tai humanismiin perustuva syy ei valitettavasti
kuitenkaan riitä takaamaan rauhaa, eikä kumpikaan liioin estä
ihmisiä tekemästä tuhoisia päätöksiä katastrofaalisten
virhearvioiden perusteella. Pitihän teollisen suursodan
järjettömyyden estää uutta sotaa syttymästä jo ensimmäisen
maailmansodan jälkeen, eikä sodan syttymiseen haluttu uskoa juuri
sen enempää viisitoista vuotta myöhemmin toisen maailmansodan
kynnyksellä. Rationaalisuuden ja ihmisyyden piti tuolloinkin estää
uuden suursodan syttyminen.
Ydinsodan
pelko on toistaiseksi estänyt ydinasevaltioita sotimasta avoimesti
ja suoraan toisiaan vastaan edes rajoitetuissa konflikteissa. Tämä
on pätenyt aina Korean sodasta Ukrainan sotaan saakka.
Ydinpelotteen voisi siis jatkossakin kuvitella toimivan pidäkkeenä
myös rajoitettua sotilaallista voimankäyttöä vastaan.
On
totta, että valtaosa ihmisistä tekisi kaikkensa ydinaseiden
aikakaudella käytävän laajamittaisen sodan välttämiseksi jo
puhtaasti itsesuojeluvaistonsakin perusteella. Niin todennäköisesti
myös Venäjän ja Euroopan johtajat.
"Toisin kuin kertarysäyksellä tehty laajamittainen hyökkäys, vähitellen tehty eskalaatio ei laukaise voimakasta vastareaktiota, kun toinen osapuoli haluaa viimeisen asti estää sodan laajenemisen."
Venäjällä
on kuitenkin monta käytännössä jo kokeiltua keinoa, jolla se voi
ulottaa sotilaallista voimaa naapurimaihinsa laukaisematta Euroopan
laajuista suursotaa. Suomenlahden ulkosaarten haltuunotto,
Merivoimien alusten saartaminen satamiinsa (ks. Ukraina),
kauppamerenkulun häiritseminen, ja sabotaasi-iskut satamiin,
lentokentille tai energiainfrastruktuuriin ovat esimerkkejä
toimista, joita Venäjä voisi realistisesti kohdistaa Suomea vastaan
ja jotka eivät vilkkaallakaan mielikuvituksella vielä itsessään
tarkoittaisi kolmannen maailmansodan alkua. Tämä on
brittikomediasarjan Yes, Prime Minister
jo 80-luvulla ansiokkaasti parodioimaa salamitaktiikkaa:
Toisin kuin kertarysäyksellä tehty laajamittainen hyökkäys,
vähitellen tehty eskalaatio ei laukaise voimakasta vastareaktiota,
kun toinen osapuoli haluaa viimeisen asti estää sodan laajenemisen.
Edes
Nato-maa Viroon kohdistettuina vastaavanlaisten toimien olisi vaikea
nähdä automaattisesti johtavan suursotaan – edes tilanteessa,
jossa Nato päättäisi soveltaa perussopimuksensa viidettä artiklaa
sotilasliiton yhteisestä puolustuksesta. Sen enempää Naton
perussopimuksen kuin EU:nkaan turvatakuiden avunantovelvoitteet kun
eivät edellytä sodanjulistusta tai edes aseellisen voimankäytön
aloittamista vastauksena jäsenmaan avunpyyntöön. Sekä Nato että
EU voisivat reagoida Venäjän rajoitettuun voimankäyttöön niin
ikään rajoitetulla voimankäytöllä tai pelkästään valmiuttaan
ja sotilaallista läsnäoloaan kohottamalla. Venäjän ydinaseet kun
käytännössä takaavat, ettei sen rajoitettuun voimankäyttöön
vastata täydellä voimalla vaan asteittain tavalla, joka
mahdollistaa neuvottelujen aloittamisen ja jatkumisen eskalaation
hillitsemiseksi.
Venäjä
tietää tämän. Venäjä tietää myös, että vaikka se ei
suinkaan ole ydinpelotteensa kanssa yksin, eivät länsimaat tule
missään tilanteessa vastaamaan rajoitettuun, vain tavanomaisin
asein tehtyyn sotilaalliseen voimankäyttöön ydinasein. Se tietää
myös, että niin kauan kuin sillä on ydinaseidensa takaama pelote,
ei Lontoota, Pariisia tai Washingtonia uhrata Kiovan, Narvan tai
Ahvenanmaan puolustamiseksi. Sen vuoksi Putin uskaltaa pelata
länsimaita vastaan pokeria tarvittaessa kovinkin panoksin.
Huomattuaan länsimaiden haluttomuuden vastustaa Venäjän
voimankäyttöä Georgiassa ja Ukrainassa on Putinista tullut
entistäkin itsevarmempi ja uhkarohkeampi sekä retoriikassaan että
teoissaan. Vaarana on, että menestys saa Putinin ottamaan jatkossa
entistäkin kovempia riskejä ja lopulta ehkä sortumaan
virhearvioon, johon kellään meistä ei ole varaa.
Venäjän
sotasuunnitelmat nimittäin perustuivat läpi kylmän sodan kylmälle, ihmisuhreista piittaamattomalle
laskelmoinnille, ja Putinin kääntäessä Venäjän kelloa
taaksepäin niin hallinnossa, yhteiskunnassa kuin taloudessakin, on
myös Venäjän asevoimien viime vuosina uudistettuun doktriiniin
otettu mallia Neuvostoajan ajatusmaailmasta. Esimerkiksi käyköön
niin kutsuttu de-eskalaation oppi,
jonka keskeisimmän tavoitteen voisi kääntää suomeksi
sotilaallisen tilanteen rauhoittamisena.
Ongelmallisen
doktriinista tekee se, että ”rauhoittamisen” on määrä
tapahtua ydinaseiskulla vastapuolen merkittävää sotilas- tai
siviilikohdetta, kuten pääkaupunkia, vastaan. Ajatus kuulostaa
helposti ydinpelotteen logiikkaan perehtymättömän korviin
mielipuoliselta, mutta sen takana on pelottavan rationaalinen
logiikka: Niin kauan kuin Venäjällä on strategiset ydinaseensa
pelotteena mitä hyvänsä vastaiskua vastaan, eivät muut
ydinasevaltiot uskalla vastata Venäjän rajoitettuun ensi-iskuun
ydinaseetonta valtiota vastaan omilla ydinaseillaan. Paitsi että
ensi-iskun kohteeksi joutuneen valtion kanssa liittoutuneet
ydinasevaltiot todennäköisesti pidättäytyisivät vastaiskusta
välttääkseen itse joutumasta Venäjän ydiniskun kohteeksi,
joutuvat ne arvioimaan uudelleen myös liittolaistensa tavanomaisen
puolustamisen hintaa. Venäjän laskelmissa demokraattisten
valtioiden äänestäjät ja aina mielenosoitusalttiit kansalaiset
eivät halua tuhoutua ydinsodassa vain puolustaakseen Itä-Eurooppaa
Venäjän etupiiriin joutumiselta. Venäjän ei autoritäärisenä ja
kaikkea tiedonvälitystä kontrolloivana valtiona puolestaan tarvitse
välittää onko sen ydinaseuhkapeli alamaisina pitämiensä
kansalaisten hyväksymää vai ei.
RT-2PM Topol Voitonpäivän paraatissa Moskovassa 2008.
Kuva: Wikimedia Commons
Mikäli
Venäjän kylmä laskelmointi ei osoittaudu virheelliseksi, on Venäjä
ydinaseita rajoitettuun ensi-iskuun käyttämällä saavuttanut
itselleen edullisen ”de-eskalaation”. Mikäli isku on kohdistunut
Nato- tai EU-maahan, on Venäjä todennäköisesti saavuttanut
iskullaan lisäksi Putinin tavoitteleman Naton ja Euroopan unionin
hajoamisen, minkä jälkeen se voisi rauhassa järjestellä
Itä-Euroopan rajat uudelleen haluamallaan tavalla. ”De-eskalaation”
jälkeisessä maailmassa muiden ydinasevaltioiden ydinpelote
ulottuisi enää niiden omiin rajoihin, eivätkä Euroopan
ydinaseettomat valtiot todennäköisesti haluaisi liittyä ydiniskun
kokeneiden valtioiden joukkoon.
Kuulostaako
kaukaa haetulta? Doktriini ei ole pelkkää teoriaa, sillä Venäjä
on jo kylmäharjoitellut kyseisenkaltaista ydinaseiskua Nato-maa
Puolan pääkaupunkiin Varsovaan. Paradoksaalista on, että mitä
rationaalisempina ja kansalaisistaan riippuvaisempina Venäjä pitää
länsimaiden johtajia, sitä suuremmalla todennäköisyydellä se voi
arvioida ensi-iskudoktriininsa toimivan. Luottamus doktriinin
toimivuuteen puolestaan antaa Kremlin päättäjille selkänojan,
johon turvautumisen mahdollisuus saa tavanomaisen sotilaallisen
voimankäytön riskit näyttämään pienemmiltä. Vaikka
ydinaseiskua ei koskaan toteutettaisikaan, sen pitäminen optiona
madaltaa kynnystä tavanomaiseen sotilaalliseen konfliktiin ja
kasvattaa sodan, myös ydinsodan, todennäköisyyttä.
Sotaa
ydinpelotteen varjossa
Ydinaseiden
ensikäytön doktriini nojaa kuitenkin uskoon siitä, etteivät Naton
tai Euroopan unionin ydinasevaltiot tositilanteen tullen puolusta
liittolaisiaan ydinasein. Uskomus on hyvin perusteltu, varsinkin jos
Venäjä pitäytyy Ukrainassa hyvin toimineessa salamitaktiikassa:
ydinaseiden (tai tavanomaistenkaan aseiden) käyttökynnys ei ylity
hitaan ja hallitun eskalaation aikana, jos jokainen askel eskalaation
portailla on vain hiukan edellistä askelmaa ylempänä: Yksittäisen
rajaloukkauksen tai tykistöiskuun ei vastata ydinaseilla – mutta
ei myöskään Krimin, Ahvenanmaan, Viron tai koko Baltian
miehitykseen.
"Liittoutumaton Suomi voi joutua Venäjän sotilaallisen voimankäytön kohteeksi ilman, että Venäjän tarvitsee pelätä kolmannen maailmansodan käynnistämistä."
Sama
logiikkaa toimii kuitenkin myös Venäjää ja sen de-eskalaation
oppia vastaan: Vähitellen kiihdytetyt tavanomaiset vastatoimet eivät
saa Venäjää turvautumaan omiin ydinaseisiinsa, jos Venäjää ei
missään vaiheessa uhata niin suurella tappiolla, että
de-eskalaatioon sisältyvä virhearvion riski jäisi sen rinnalla
pienemmäksi pahaksi. Tällöin konfliktin molempien osapuolten vähän
kerrallaan lisäämät tavanomaiset sotilaalliset toimet ja
vastatoimet voivat johtaa tilanteeseen, jossa Venäjä ja sitä
vastassa oleva valtio tai liittouma käyvät rajoitettua mutta
verraten laajamittaista tavanomaista sotaa jossakin Euroopan kolkassa
ydinasepelotteen muodostaman sateenvarjon alla. Ydinaseiden pelote
estäisi tällöin käytännössä vain niiden itsensä käytön,
kuten kemiallisille aseille kävi toisessa maailmansodassa:
Kemiallisten aseiden pelote typistyi tuolloin ainoastaan pelotteeksi
kemiallisten aseiden käyttöä vastaan, vaikka sotaa käytiin
muutoin ennennäkemättömän pidäkkeettömästi.
Suomelle
ydinpelotteen typistyminen vain pelotteeksi ydinaseita vastaan ei
välttämättä ole sen parempi tilanne kuin se pelote, joka nyt
estää Natoa ja Euroopan unionia auttamasta Venäjän hyökkäyksen
kohteeksi joutunutta Ukrainaa. Kummassakin tapauksessa liittoutumaton
Suomi voi joutua Venäjän sotilaallisen voimankäytön kohteeksi
ilman, että Venäjän tarvitsee pelätä kolmannen maailmansodan
käynnistämistä. Se on mahdollisuus, johon Suomen on syytä
varautua ja jonka estämiseksi Suomen on syytä tehdä kaikkensa jo
paljon ennen kuin uhka on kenenkään laskelmissa muuttunut
todennäköiseksi.
Kirjoittaja on yhteiskuntatieteiden maisteri ja opiskellut ydinasestrategiaa Maanpuolustuskorkeakoululla ja Aberystwyth Universityssä
Kiitoksia Aleksi hyvästä kirjoituksesta. Seuraavassa muutama huomio, erityisesti seuraavasta de-eskalaatio-opin ja ydinasedoktriinin suhdetta koskevasta kohdasta:
VastaaPoista"Ongelmallisen doktriinista tekee se, että ”rauhoittamisen” on määrä tapahtua ydinaseiskulla vastapuolen merkittävää sotilas- tai siviilikohdetta, kuten pääkaupunkia, vastaan."
Käsittääkseni perinteinen ydinasepelote, joka perustuu mahdollisuuteen tuottaa rajatonta tuhoa vastapuolen siviilikohteisiin (countervalue strike), ei missään vaiheessa ole NL:n hajoamisen jälkeen Venäjän ydinasedoktriinista hävinnytkään. Tämä on kuitenkin pidettävä erillään de-eskalaatio-opista ja siihen tulkittavista tavoitteista. Eikö de-eskalaation - joka on ainakin julkilausutusti suunnattu juuri laajamittaista tavanomaisin asein tapahtuvaa hyökkäystä vastaan toimivana pidäkkeenä - olisi perustuttava uskottavuutensa säilyttääkseen juuri korostuneesti sotilaskohteita ja infrastruktuuria, ei pääkaupunkeja tai muita countervalue-kohteita vastaan? Eihän siinä muuten ole minkäänlaista kytköstä eskalaation hillitsemiseen. Ja tämä on kaiketi aika merkittäväkin muutos NL-perinteeseen, jolloin toiminta perustui vahvasti ohjusteknologian tuomaan arvovaltaan sekä käsitykseen, jonka mukaan myös ydinsota oli laajamittaisenakin voitettava. Lisäksi on mainittava, että vuoden 2010 doktriinissa vuoden 2000 esitettyjä mainintoja ydinaseiden käyttökynnyksestä ilmeisesti tiukennettiin. Tästä toki on jo sen viisi vuotta ja maailma on välissä melkoisesti muuttunut (vai onko?), mistä INF-sopimuksen rikkomukset ovat olleet vakava varoitus ydinasepolitiikan kohdalla...
Edelliset pointit eivät toki poista sitä tosiasiaa, jonka mainitsitkin, että Venäjä on simuloinut ydinaseiskuja NATO-maiden pääkaupunkeihin. Ja toki tulee aina huomata, että ydinasestrategioita perustellessa ne muotoillaan helposti puolustuksellisen intressin kaapuun, kuten tässäkin tapauksessa. Samalla on kuitenkin huomattava, että asetelma on hyvin vastaavanlainen kuin kylmän sodan aikaan, jolloin Yhdysvallat ja Nato siirtyivät 60-luvulta eteenpäin joustavan vastaiskun strategiaan. Tällöin - kuten nytkin - tilanne perustui pitkälle asymmetriselle asetelmalle, joskin tällöin tavanomaisen aseistuksen ylivoima oli Varsovan liitolla ja Neuvostoliitolla. Nyt tilanne on päinvastainen, varsinkin jos otetaan huomioon Yhdysvaltojen etumatka tavanomaisen yliääniohjusteknologian kehittämisessä, joka eittämättä asevalvontapolitiikankin kautta tähän kuvioon kytkeytyy. Lisäksi olisi mielenkiintoista arvioida, olisiko esimerkiksi NATO:n vaiheittain Eurooppaan sijoitettava ohjuspuolustusjärjestelmä se ensimmäisen de-eskalaatioiskun kohde.
Yhtä kaikki, eivät nämäkään järkeilyt ja kysymykset aihetta yhtään viehättävämmäksi tai jotenkin huojentavammaksi tee. Painostuselementtinä tällainen doktrinaalinen muotoilu sotilasharjoituksineen ja ohjussijoitteluineen toimii jo nyt, ei siitä mihinkään tietysti pääse. Tärkeää pohdintaa siis kaikkinensa. Tässä samasta aiheesta Nikolai Sokovin kirjoitus: http://thebulletin.org/why-russia-calls-limited-nuclear-strike-de-escalation
- Tapio Juntunen
Kiitos kommentista. De-eskalaation oppi ja sen vaikutuksen Euroopan turvallisuudelle ansaitsisivat laajemmankin keskustelun.
VastaaPoistaVastauksena kysymykseesi, de-eskalaatio on mahdollista tehdä myös siviilikohteeseen kuten pääkaupunkiin, koska sitä ei tehdä ydinasevaltiota vastaan. Vanha kylmän sodan aikainen countervalue-doktriinihan oli suunnattu toisia ydinasevaltoja vastaan osana molemminpuolisen tuhon pelotetta, eli MADia.
De-eskalaatioiskun ensisijainen kohde olisi todennäköisesti sotilaskohde, kuten vastapuolen taistelevat joukot, mutta Venäjän laskelmissa iskun voi tehdä myös siviiliväestöä vastaan kahdesta syystä. Ydinaseeton valtio ei voi vastata iskuun samalla mitalla, eivätkä ydinasevaltiot halua riskeerata joutumista itse ydiniskun kohteeksi kostamalla liittolaistaan vastaan tehdyn de-eskalaatioiskun ydiniskulla Venäjää vastaan.
MAD-pelote suojaa edelleen Venäjää kuten muitakin ydinasevaltoja niitä vastaan tehdyiltä ydinaseiskuilta. De-eskalaation oppi perustuu sille vedonlyönnille, ettei MADia tosipaikan tullen uloteta liittolaisiin - ja miksi ulotettaisiin? Minkään nykyisen ydinasevallan elintärkeät intressit eivät edellytä Itä-Euroopan puolustamista ydinsodan uhalla.
Jo antiikin kreikkalainen (tosin nykyisen Italian mantereella asunut) filosofi Zenon kertoi kuuluisan paradoksinsa jäniksestä, joka ei milloinkaan saavuta etumatkan saanutta kilpikonnaa - kun jänis pääsee sinne, missä kilpikonna oli lähtiessään, kilpikonna on jo jonkin matkaa kauempana, ja kun jänis loikkii samaan paikkaan, kilpikonna on taas edennyt...
VastaaPoistaZenonin paradoksi kelpaa taktikolle, joka ajattelee askel kerrallaan eikä huoli päämäärästä. Strategisesti ajatteleva sen sijaan tajuaa heti, että jossain on piste, jossa jänis ohittaa kilpikonnan, kunhan kilpailu vain jatkuu kyllin kauan.
Pokerinpelaaja voi kuvitella pelaavansa "uhkarohkeaa tai rutiköyhää" kunnes voittaa. Hänen ei tarvitse kuin joka kerta tuplata panokset ja lopettaa peli voittonsa jälkeen. Sitä varten hän tarvitsee kuitenkin rajatonta luottoa ja yksinoikeuden pelin katkaisemiseen kun vihdoin pääsee voitolle. Käytännössä uhkapelurille käy yleensä huonosti.
Vladimir Putin on osoittanut olevansa uhkapeluri ja taktikko, joka riskeeraa ja bluffaa onneensa - tai vastustajien kyvyttömyyteen - luottavan pokerinpelaajan tavoin. Hän ei suinkaan ole jokaista siirtoaan ja kaikkia vaihtoehtoja pitkälle eteenpäin punnitseva shakinpelaaja. Putin ei tiettävästi edes pelaa shakkia (toisin kuin useimmat venäläiset), mutta lokakuussa hän kehui olevansa Garri Kasparovia taitavampi poliitikko (http://susanpolgar.blogspot.fi/2014/10/putin-kasparov-is-very-good-politician.html); Kasparov puolestaan on toistuvasti varoittanut länsimaita Putinin pokerityylistä ja bluffeista, jotka muistuttavat Adolf Hitlerin taktisia yllätyksiä 1939 saakka. Aikalaisten mukaan Hitlerkin oli nerokas onnistuessaan (vieläpä rauhanomaisemmin kuin Putin) valloittamaan Itävallan, Sudeettialueet, Böömin ja Määrin sekä Memelin ennen kuin karahti Danzigin ja Puolan rajapuomeilla vastarintaan.
Suomalaistenkiin poliitikkojen olisi syytä oppia yli 75 vuoden takaisesta historiasta ja kuunnella Venäjän opposition ääntä.
Kiinnostava kirjoitus sinänsä hyvin karusta, mutta huomionarvoisesta aiheesta jota ei juurikaan valtavirtamediassa tänä päivänä käsitellä. Nostaisin vielä esiin aiheeseen liittyvän "psykologisen kummajaisen" - kun 1970- ja 1980-luvuilla silloisilla supervalloilla USA ja NL oli moninkertainen MAD-kapasiteetti, oli ydinsodan uhka jatkuvasti esillä silloisissa medioissa ja myös aivan jokamiestason keskusteluissa. Nyt puolestaan kun USA:lla ja Venäjällä on "vain" ehkäpä puolitoistakertainen MAD-kapasiteetti, niin tuntuu lähes siltä kuin ydinaseet olisi unohdettu! - Toki sitä ideologista vastakkainasettelua, joka kylmän sodan aikaan vallitsi tuolloisten supervaltojen kesken, ei enää sellaisenaan ole - mutta toisaalta nyt vähintäänkin kuuden viimeisen vuoden aikana on tilalle tullut uudenlainen vastakkainasettelu. Ja vaikkapa virheellisestä havainnosta koituvan virhearvion aiheuttama riski lienee tänä päivänä aivan yhtä todellinen kuin se oli kylmän sodan aikoihin.
VastaaPoistaTeit tärkeän huomion. Virhearvioiden riski kasvaa aina vastakkainasettelun kiristyessä ja ydinasejoukkojen valmiutta kohotettaessa, ja kummatkin ovat kiistatta jo tapahtuneet. Vielä vaarallisemmaksi tilanteen tekee se, ettei Venäjä näe ydinaseita enää vain maailmansodan aseina, vaan suunnittelee niiden käyttöä ydinaseettomia maita vastaan tavanomaisen sotilaallisen voimankäyttönsä suojaamiseksi.
PoistaTähän kun yhdistää Putinin halun ja yrityksen harjoittaa "hajota ja hallitse" -poliitiikkaa niin Euroopan unionia kuin Natoa vastaan, on ydinaseiden käytön kynnys madaltunut jopa alemmaksi, kuin se oli suuren osan kylmästä sodasta.
Joka tapauksessa ydinpelotteen ei voi olettaa suojaavan Eurooppaa tavanomaiselta sodalta - edes suursodalta. Sen ehkäisemiseksi tarvitaan muita keinoja ja uudenlaista, de-eskalaation logiikkaa vastaan uskottavasti toimivaa pelotetta.
Jos ydinasevalta tekee rajoitetun kostoiskun liittolaisensa puolesta (eli siis USA, kuka muu muka?) vaikkapa venäläisten taistelujoukkoja vastaan, niin silloinhan Venäjän täytyy taas miettiä, onko kannattavaa ampua koska silloin tulee takaisin.
VastaaPoistaEi voi etukäteen sanoa mikä olisi tällaisen pelin lopputulos. Adolf Hitler uskoi että länsiliittoutuneet ovat valmiita jättämään Puolan yksin, mutta erehtyi.
Lännessä ollaan voitu oppia ettei sotilaallisista sitoumuksista parane luistaa, koska jos joku on valmis käyttämään ydinseita, niin valloitukset eivät kyllä jää siihen, mikä on tällä kertaa se "viimeinen vaatimus".
Eli luulen että ydinasepelote kyllä pelottaa käyttämästä niitä, mutta eihän se pelota tavanomaisin asein käytävää sotaa vastaan, koska sellaiseen sotaan ei kuitenkaan vastata ydinaseella.
Näin on. De-eskalaatio on vaarallinen doktriini juuri siksi, että se voi johtaa tarkoitustaan vasten hallitsemattomaan eskalaatioon, jonka päässä on rajoittamaton ydinsota. Jos muut ydinasevallat onnistuvat vakuuttamaan Venäjän siitä, että de-eskalaatioon tullaan kaikissa tilanteissa vastaamaan ydinasein, ei Kremlissä todennäköisesti asiaa edes harkittaisi. Ongelma on, jos Venäjän päättäjät uskovat omaan laskelmaansa, ettei Yhdysvaltojen, Iso-Britannian tai Ranskan ydinpelote tosiasiassa ylety niiden liittolaisiin.
PoistaAinoa toimiva turvatakuu Euroopalle on Truman-opin uudelleenvahvistaminen. USA julisti suojaavansa vapaan maailman demokratiat Neuvostoliiton aggressioilta ydinasein. De-eskalaatioisku Suomeenkin olisi skoopissa. Muut vaihtoehdot ovat vaikeita varsinkin Suomelle. NATO, oma ydinase, ym. ovat sellaisia ratkaisuja joita Suomen pelokkaalla poliittisella luokalla ei ole rohkeutta tarpeeksi nopeasti toteuttaa.
VastaaPoista